Rijwoning stedelijke woonkavels Gentbrugge
De stad Gent wil betaalbaar wonen in de stad voor iedereen. Daartoe koopt ze op verschillende locaties gronden en verkavelt deze tot percelen met de afmetingen voor een modale rijwoning. Door een pool van architecten samen te stellen waaruit toekomstige bouwlustige kopers kunnen kiezen, tracht ze de kwaliteit van de woningen te garanderen. De pool werd samengesteld op basis van concrete ontwerpvoorstellen voor nog niet concrete percelen. Voor ons was het een aanleiding om een oplossing te bieden aan de typische knelpunten van het traditionele type van de rijwoning zoals natuurlijk daglicht diep in de woning, interactie tussen het leven binnen en buiten de woning, berging waar het nodig is, … Een concreet perceel, met specifieke maximum enveloppe en oriëntatie, levert een aangepaste oplossing maar met dezelfde aandachtspunten.
Dit perceel heeft het zuiden vooraan. Door de trap tussen 0 en 1 en de trap tussen 1 en 2 uit elkaar te leggen, worden deze trappen ingezet om het zuidenlicht tot diep in de woning te laten binnenvallen. Door een dubbel hoog, zuidegericht, inpandig balkon in aansluiting op de trap tussen 1 en 2 en een kleine vide wordt het zuidenlicht centraal in het gelijkvloers van de woning binnengehaald.
Het lage volume achteraan is losgekoppeld van de gemene muur. Zo krijgt de rijwoning een 3de oriëntatie en wordt de tuin binnengehaald. De 3-lobbige schikking van de leefruimtes zorgt ervoor dat binnenleven en straatleven onderling onderdeel van elkaar worden, maar met de juiste afstand.
Het perceel wordt niet alleen aan de straatzijde maar ook achteraan ontsloten, via een garage en tuinberging. Fietsen kunnen daar worden gestald. De insnijding aan de tuinzijde maakt een beschutte achtertoegang aan de woning. Een ruime berging sluit aan op de eigenlijke inkom van de woning.
Het houten buitenschrijnwerk werd uitgevoerd in Accoya: door acetylatie wordt het lichte Radiata pine stabiel, duurzaam en geschikt voor buitenschrijnwerk.
Het is een lage energiewoning.